#kultura
#gra
#rasizm
W latach 70. magazyn Psychology Today wypuścił na rynek grę inspirowaną słynna planszówką pt Monopoly. Celem jej twórców było zwrócenie uwagi na określoną rasową przynależnością przywileje ówczesnych Amerykanów.
W "Blacks and Whites" już na starcie okazuje się, że gracze o czarnym kolorze skóry traktowani będą gorzej, niż Biali. Afroamerykanie dostają na początek 10 tysięcy dolarów, a zawodnicy o skórze białej inkasują po 100 tysięcy dolców. Dalej jest jeszcze gorzej - Czarni gracze, którzy chcą nabyć teren muszą posiadać minimum milion dolarów w aktywach - co jest oczywiście mechanizmem mającym na celu możliwie jak największe utrudnienie afroamerykańskim osobom w pięciu się na szczyt.
Ostatecznie jest praktycznie nie możliwe, aby Czarny wyszedł z rozgrywki zwycięską ręką. I to właśnie było celem jej twórców, którzy pragnęli w tenże oryginalny sposób zwrócić uwagę Amerykanów na, powodowane rasizmem, społeczne nierówności.
Komentarze